Každý, kto má skúseností s prenájmom nehnuteľností, určite vie, že s tým súvisí aj mnoho problémov, ktoré počas trvania nájmu treba riešiť. Predovšetkým však ide o nájemná zmluva financie, prevažne o preplatky alebo nedoplatky pri vyúčtovaní zálohových platieb za služby a energie, ktoré súvisia s užívaním nehnuteľností, to znamená, vyrovnanie medzi nájomcom a prenajímateľom.
Nehnuteľnosti dnes prenajíma mnoho ich majiteľov, ktorí na začiatku tohto vzťahu podpisujú nájomnú zmluvu a v nej sa stanovujú nájomné a zálohové platby za služby a energie, potrebné pri užívaní jednotlivých nehnuteľností. Vyúčtovanie sa vykonáva na konci kalendárneho roka alebo pri skončení zmluvy o nájme, a vtedy je prenajímateľ povinný nájomcovi buď vrátiť preplatok alebo v prípade nedoplatku od neho žiadať jeho doplatenie.
Existujú však prípady, keď v nájomnej zmluve nie je špecifikované, za ktoré služby a energie bude nájomca platiť v preddavkoch, v lepšom prípade sú uvedené len niektoré z nich. Potom nastáva situácia, že prenajímatelia zahrnú do týchto platieb aj tie položky, ktoré tam nepatria, a tak v konečnom dôsledku sú vyúčtované zálohové platby v nesprávnej výške, a horšie je, že častokrát je to v neprospech nájomcov.
Predchádzať týmto nezhodám treba správnym zaúčtovaním položiek do zálohových platieb.
Položky, ktoré sú zaradené správne:
-teplo na prípravu TÚV
-teplo ÚK podľa merača
-studená voda
-studená voda na prípravu TÚV
-poplatok za komunálny odpad
-upratovanie
-spotreba plynu a elektrickej energie
-zimná údržba
-zrážková voda
Termín úhrady všetkých zálohových platieb je takisto potrebné uviesť už pri podpise zmluvy, ak to tak nie je a v zmluve nie sú jasne stanovené dátumy, každá zo strán má právo požiadať druhú stranu o vyrovnanie podlžností alebo preplatkov. Je preto na každom účastníkovi niektorého zo vzťahov, aby dodržiavali ustanovenia napísané v zmluve, a vyhli sa tak mnohým nepríjemnostiam, ktorým sa dá jednoduchým spôsobom predísť.